Vzdělávání zaměstnanců se stává prioritou

11.4.2019 | V západních zemích zaznamenávají personalisté enormní zájem o další vzdělávání svých pracovníků. Tento trend se postupně šíří i do Česka. Fluktuace na trhu práce se začíná zvyšovat a lidé mají zájem o pohyb na trhu. Rádi míří tam, kde bude jejich profesní život dále rozvíjený.

Ne všichni své zaměstnance podporují

Každý zaměstnanec posuzuje firmy podle toho, co pro ně osobně dělá. Samozřejmě je mezi hlavními prioritami výplata a ohodnocení, nicméně dopředu se také šplhá zájem o vzdělávání. Je to věc, kterou zaměstnanci řeší. To může způsobit i to, že často člověk upřednostní nižší výplatu ve prospěch daleko lepší péče o zaměstnance.

Experti se v názorech na tuto problematiku liší. Podle odborných článků se polovina amerických firem nesnaží investovat do systematického vzdělání svých lidí. Je pro ně totiž výhodnější přijmout talentovaného člověka, než aby ho dále rozvíjeli, až by jednoho dne odešel. Nicméně spousta odborníků vyzdvihuje potřebu investovat právě do osobního rozvoje.

 

Systém rozvoje má mít řád

Jestliže se zaměstnanci rozhodnou na sobě pracovat, měli by získat v rámci své společnosti osvědčený recept. Personalisté označují tento proces jako takzvané písmeno T. Noha, na které to stojí, jde do hloubky odbornosti, kterou daný člověk má. Pokud je to například prodavač, jednoduše měl by se orientovat v tom, co prodává. A právě v tomto může spočívat kámen úrazu. Pokud člověk odbornou znalost nemá, není na čem stavět střechu písmena T. Odborné znalosti se totiž dají přetavit ještě do něčeho smysluplnějšího. V oblasti prodeje to je to například vysvětlit, jak pracovat s produkty. Zaměstnavatelé pak musí zodpovědět otázky, jak odbornost vyvážit. Co ještě přidat k odbornosti svého zaměstnance, aby uspěl v konkurenci a byl tak přínosem pro ně samé.

 

Softskills není cizí slovo

Ve firmách je v poslední době velmi oblíbené zlepšení takzvaných měkkých dovedností, které se označují jako interpersonální dovednosti. Už nejsou jenom výsadou manažerů a obchodníků, skoro všichni zaměstnanci se s nimi setkávají už při pracovních pohovorech. Často rovnou testují nejen odbornou způsobilost, ale také schopnost komunikovat, pracovat v týmu, řešit konflikty, rozhodovat se pod tlakem nebo organizovat. Personalisté to souhrnně označují jako způsob, jak se v praxi uplatnit. Některé šikovnosti se dokážou natrénovat, ale hlavní je zůstat autentický.

Vzdělávání v této oblasti lze dosáhnout díky kurzům na míru, které i české společnosti začínají hojně využívat. Každý dokáže dosáhnout tvrdou prací potřebné změny, ale je to spíše těžký a dlouhodobý proces. K tomu je dobré využít služeb odborníků. Pomáhá také vést si deník, kam si lidé zapisují postřehy o sobě.