18.2.2022 | Bez ohledu na úroveň vašich zkušeností je pravděpodobné, že ještě před tím, než půjdete na pracovní pohovor, budete se cítit nervózně. Některé přijímací pohovory mohou být vážně těžké.
Agresivní taktika je běžně používaným trikem v moderním podnikání známá jako „stresový/zátěžový pohovor“. Základní myšlenkou je třídit slabé kandidáty od silných tím, že je umístíte do prostředí s vysokým tlakem. Pokud se ocitnete v takovéto nepříjemné situaci, řiďte se těmito radami.
Zhluboka se nadechněte a zůstaňte v klidu
Je přirozené, že se cítíte emotivně a nepříjemně, nikoho nebaví konfrontace. Pokud máte pocit, že tazatel začal být nepřátelský nebo hrubý, dejte si chvilku na čas. Několikrát se zhluboka nadechněte a snažte se zůstat co nejklidnější. Dopřát si trochu prostoru nad hlavou je chytrý tah. Necháte-li tazatelovo nepřátelství a jeho přístup, aby vás emocionálně ovlivnil, problém to jen prohloubí. Požádejte třeba o sklenici vody nebo o otevření okna.
Neodpovídejte na otázky příliš rychle
Když je člověk při pohovoru pod tlakem, můžete mít nutkání rychle reagovat a odpovídat na otázky tak rychle, jak jen to jde. Spěch a snaha mít to vše rychle za sebou vám body navíc nepřinesou. A co víc, v zápalu toho možná řeknete pár hrubých poznámek, kterých budete později litovat. Pokud máte například pocit, že tazatel útočí na vaše úspěchy nebo si dobírá vaše zkušenosti, zastavte se a shromážděte si své myšlenky. Mluvte z hlavy, ne od srdce.
Zůstaňte co nejvíce sebevědomí
Smysl tohoto „zátěžového rozhovoru“ pravděpodobně prověří vaši odvahu. Tazatel možná zkouší určitou taktiku rozhovoru, aby zjistil, jak jste psychicky silní a zda zvládnete tlak. Jakkoli je tato taktika směšná, nesmíte se jí nechat zlomit. Usmívejte se a uvolněte se a pamatujte, že jste kvalifikovaný a zkušený profesionál. S každou odpovědí se snažte, abyste nevyzařovali nic jiného než čirou sebedůvěru.
Ptejte se také vy
Když čelíte stresujícímu pohovoru, můžete mít pocit, že se vám věci zcela vymkly z rukou nebo že tazatel překročil hranici. Kontrolu převezměte tím, že se bude vy sami ptát.
Zjistěte, jakou roli má ve firmě ten, kdo s vámi vede pohovor, popřípadě komise. Můžete se jich například zeptat na jejich profesní dráhu nebo roli. Pokud by vám byla nabídnuta práce, zajímejte se, jakým úkolům budete denně čelit a co od vás očekávají. Zeptejte se na firemní kulturu a na to, jak společnost podporuje své zaměstnance. Tyto otázky vám umožní získat hlubší vhled a také získat zpět určitou kontrolu. Položení několika vybraných otázek vám pomůže určit směr, co dělat dál.
Opusťte zdvořile rozhovor
Pokud se cítíte úzkostně a opravdu velmi nepříjemně, nemáte absolutně žádnou povinnost zůstat po celou dobu rozhovoru. Je naprosto v pořádku, když slušně odejdete. Řekněte, že nevěříte, že se na tuto roli hodíte a pohovor ukončete. Odejděte s důstojností a s vědomím, že jste převzali kontrolu v nepříjemné situaci a sami pro sebe jste ji zvládli.
„Zátěžové pohovory“ jsou triky používané některými společnostmi k tomu, aby našly nejsilnějšího člověka pro tuto práci. V žádném případě však nejde o profesionální způsob jednání s kandidáty. Když se setkáte tváří v tvář s tímto typem rozhovoru, nezapomeňte, že za to nemůžete vy. Bez ohledu na důvod, proč se tazatel chová nepřátelsky, je jeho chování nepřijatelné. Toto vystupování vám navíc hodně napoví o firemní kultuře a odpoví také na to, jestli právě v této firmě chcete pracovat.