Chcete být úspěšným lídrem týmu? Používejte demokratický styl vedení

31.1.2023 |

Demokratické vedení je velmi vyhledávaným stylem vedení, zejména pro ty, kteří zastávají výkonné funkce. Je to proto, že je navržen tak, aby posiloval zaměstnance, upřednostňoval týmovou soudržnost a nastolil kulturu důvěry.

Demokratické vedení (participativní vedení) je styl vedení navržený tak, aby umožnil zaměstnancům přispívat k rozhodovacímu procesu.  Vedoucí je odpovědný za rozhodnutí a výsledek. Demokratické vedení, na rozdíl od autokratického vedení, upřednostňuje týmovou soudržnost a umožňuje komunikaci mezi všemi zaměstnanci zdola nahoru a shora dolů. 

V Google to funguje

Některé společnosti jsou známé svým demokratickým operačním stylem. Larry Page, který je jedním ze zakladatelů společnosti Google, je známý vůdce, který používá demokratický styl vedení. Jako vedoucí byl uznáván pro svou otevřenost přijímat nápady od zaměstnanců a motivovat je k inovacím. Google je známý svou inovativní a kreativní povahou, což naznačuje, že prosperoval díky silným lídrům, kteří používají demokratické styly vedení.

Existují tři typy demokratických stylů vedení a řízení

Konzultativní vedení: Tento styl vedení se zaměřuje na budování týmu a využití dovedností, myšlenek a názorů každého člověka, aby pomohl lídrovi učinit informovaná a strategická rozhodnutí.

Participativní vedení: Tento styl vedení také zahrnuje povzbuzování myšlenek, nápadů a názorů zaměstnanců, ale tým spolupracuje na rozhodování. Tento styl je upřednostňován, aby reprezentoval menšinové hlasy a vytvořil participativní kulturu.

Kolaborativní vedení: Tento styl vedení zahrnuje základy konzultativního a participativního stylu vedení, ale klíčový rozdíl je v tom, že rozhodnutí je určeno převládajícím souhlasem.

Demokratičtí lídři mají obvykle tyto vlastnosti:

Podporují spolupráci - povzbuzují zaměstnance, aby svobodně sdíleli nápady, protože oceňují širokou škálu názorů.

Podporují kreativitu - demokratičtí lídři věří, že neexistuje nic takového jako hloupá odpověď. Povzbuzují zaměstnance, aby vymýšleli a navrhovali své nápady.

Pravidelně žádají o zpětnou vazbu -demokratičtí lídři pravidelně žádají o zpětnou vazbu, aby mohli posoudit názory ostatních a otestovat nápady.

Ukazují postoj „týmového hráče“ - demokratičtí lídři jdou příkladem a udržují postoj týmového hráče. To podporuje skupinu a vybízí ostatní, aby si osvojili tento způsob myšlení, čímž se vytváří psychologická bezpečnost pro zaměstnance, aby mohli vyjádřit svůj názor a spolupracovat.

Respektují flexibilitu - demokratičtí lídři chápou, že každý má svůj vlastní způsob práce a často důvěřují zaměstnancům, že se flexibilně dostanou od problému k navrhovanému řešení. 

Upřednostňují komunikaci a otevřenost - vytvářejí důvěru tím, že kladou velký důraz na otevřenou a upřímnou komunikaci. Mohou například sdílet informace s týmem nebo požádat o dobrovolníky před zadáním projektu.

 

Několik tipů na používání demokratického vedení

Demokratické vedení funguje nejlépe tam, kde jsou zaměstnanci kvalifikovaní a dychtiví sdílet své znalosti. Vždy dejte lidem dostatek času na přípravu, rozvoj a plánování dalších krocích. Chcete-li vést efektivní sezení, stanovte si realistické termíny nebo časový rámec, aby měl každý stejnou šanci efektivně přispět. Vždy proveďte zpětnou vazbu, abyste analyzovali, co fungovalo dobře, jaké byly klíčové poznatky a co by mohlo být lepší, abyste příště zajistili ještě větší úspěch

Jak ukázat demokratické vedení v životopise

Pokud se ucházíte o manažerskou nebo vedoucí pozici, zejména ve firemním prostředí, je nezbytné ve svém životopisu předvést demokratické vůdčí schopnosti. 

Demokratické vedení zahrnuje řadu měkkých dovedností, takže optimálním způsobem, jak zobrazit své dovednosti, je ukázat relevantní úspěchy v sekci historie zaměstnání. Můžete například zdůraznit, jak vaše schopnost zapojit tým vedla k úspěšné realizaci projektu nebo jak vaše schopnost procházet náročnými týmovými situacemi s upřímností a profesionalitou pomohla posílit kulturu důvěry.

Vlastnosti spojené s demokratickým stylem vedení v sekci vašich základních dovedností a kompetencí mohou být: flexibilita, přizpůsobivost, spolupráce, řízení konfliktů, empatie a férovost, řešení problémů, schopnost budovat tým atd.