Češi mají spoustu nápadů na startupy

2.9.2021 | Udělat díru do světa, rozjetý byznys prodat za velkou sumu peněz a vrhnout se do nové práce. To je rozdíl v přístupu proti starší generaci, která svoji firmu vypiplala a plánovala předat svým potomkům. Dnešní starupisté musí mít nejen skvělé nápady, ale umět sehnat peníze a ovládat marketing.

Startup je v posledních letech velmi často skloňované slovo. Je to mladá společnost založená jedním nebo více podnikateli za účelem vývoje jedinečného produktu nebo služby a jejich uvedení na trh. Typický startup má ze své podstaty tendenci fungovat s minimálním rozpočtem a počáteční financování zajišťují zakladatelé nebo jejich přátelé a rodiny.

 

Kde najít peníze 

Hlavním úkolem každého startupu je najít finanční podporu, aby mohl začít fungovat. Je to především riziková záležitost, proto se potencionálním věřitelům a investorům musí prokázat úspěch projektu. Aby zájemci získali značnou sumu peněz, musí předložit pádné argumenty nebo přímo prototyp, který potvrdí jejich tvrzení, že jde o inovaci. 

Začínající podnikatelé se mohou svěřit bankám či rovnou grantům od neziskových nebo vládních organizací. Při různých institucích existují takzvané inkubátory, které poskytují poradenství, kancelářské prostory a počáteční financování. Ti šťastnější získají investory rizikového kapitálu nebo andělské investory, kteří sami vyhledávají nadějné začínající podniky. Peníze poskytují výměnou za podíl.

 

Když se kola roztočí

Pokud zakladatel startupu našel problém, který vyřešil svojí inovací, vytvořil si podnikatelský plán a získal peníze, může se vrhnout do práce. Důležité je sestavit si tým podobně smýšlejících lidí. Dalším krokem je založit si webové stránky a otevřít kancelářské prostory. Každý správný startup nemůže uspět bez účinné marketingové strategie. Té předchází průzkum a nastavení té nejlepší taktiky, jak přilákat nové zákazníky. Pak už stačí jen budovat klientelu a podporovat dobré vztahy. 

Pak nastává fáze, kdy se člověk nesmí nechat odstrašit pomalým nástupem. Zakládání nové společnosti může být unavující a dlouhé a úspěch není zaručen. Je důležité být oddáni svému projektu, protože pak společnost ustojí i těžké časy. Zdařilý projekt nakonec může raketově vystřelit vzhůru, rozšířit se geograficky do velkého prostoru, opustit svoje původní označení startup a být už plnohodnotnou a stabilní společností.

 

Stát se jednorožcem

Snad každý startupista sní o tom, že se stane jednorožcem. To znamená, že jejich společnost bude mít minimálně miliardové ohodnocení. Takovými startupy byl i Facebook, Google, Apple nebo Instagram. I Češi už mají v této skupině svého zástupce. V roce 2021 se jím stal e-shop s potravinami Rohlik Group, který od investorů nabral dalších 2,5 miliardy korun. A další český projekt – softwarová firma Productboard – ho bude následovat. 

V České republice se začaly startupy rozvíjet od roku 2010 a od té doby vzniká každý rok nejméně padesátka nových. Doposud se staly nejúspěšnějšími například Kiwi.com, což je vyhledávač levných letenek, firma STRV, která vyvíjí mobilní a webové aplikace pro americké startupy, nebo Spendee, která spravuje osobní a rodinné finance. Mezi poslední zdařilé startupy se řadí například Snuggs nebo Mutumutu. 

V celé světě se za rok 2020 rozvinulo kolem čtyř milionů startupů, z nichž bylo jen osm set tisíc v USA. A i když trhem zahýbala pandemie koronaviru, velké oblibě se těšila hlavně oblast digitálních služeb. V Česku je také geografická výhoda toho, že se prezentuje jako vstupní brána do větších evropských inovačních center. V Praze i v Brně je spousta inovačních center, inkubátorů nebo akcelerátorů.