23.3.2020 | Dříve benefit, nyní povinnost. Práce z domova musí mít jasná pravidla. Klíčová je jasná komunikace s nadřízeným.
Koronavirus zastavil téměř celou republiku, přesto jsou pozice, které mohou, byť omezeně, fungovat dál. Tam, kde to je možné, zavedli zaměstnavatelé home office. Pro ty, kteří s prací na dálku nemají zkušenost, to může být poměrně složitá situace. Je proto velmi důležité, aby lidé věděli, co se od nich od očekává, jaké mají úkoly a jaké mají být výsledky či výstupy. Běžně se totiž se svým šéfem potkávají na pracovišti, na poradách, ve společných místnostech. Komunikace je tak mnohem snazší. V případě, že jsou zaměstnanci doma, může docházet ke komunikačnímu šumu, demotivaci a nedostatečné koordinaci práce.
Jak komunikovat na dálku
Právě na to musejí šéfové myslet. Lidé, kteří pracují z domova, se mohou cítit osaměle a izolovaně, což se projevuje na jejich výkonu. Potvrzují to i studie. Řešení je jednoduché – udržovat bohatou komunikaci. Technicky to není také nijak složité. Zvolit můžete některý z komunikačních kanálů, které umožňují videohovory, chaty a spousty dalších služeb.
Zde se můžete podívat na srovnání komunikačních platforem.
Doma se chovejte jako v práci
Platí to pouze pro home office a pro dobu pracovního výkonu. Ráno vstaňte v obvyklou dobu a oblečte se tak, jako byste šli do práce. Rozhodně se vám tako bude pracovat lépe, než v pyžamu. Pokud nemáte doma pracovnu, vytvořte si prostor určený pro home office.
Pracovat dopoledne v posteli s notebookem na peřině vaši motivaci i výkon snižuje. Nastavte pravidla sobě, ale i členům domácnosti. To, že jste doma, neznamená, že nepracujete. Časté vyrušování způsobí nervozitu a neklid v celé domácnosti. Dohodněte se na režimu i na signálech. Například zavřené dveře, vymezené hodiny na práci apod.