19.9.2019 | Žádný podnikatel z nebe nespadl. Stejně jako nikdo učený. Za vším jsou zkušenosti a také pokus a omyly. Přečtěte si rady těch, kteří si cestu začátků podnikání už prošli.
Připravte si plán
Nastavte si cíle – krátkodobé a dlouhodobé. Čeho chcete dosáhnout za půl roku, za rok a kde se vidíte za dva roky? Plán je jako mapa, když se vydáte na výlet. Bez ní budete ztraceni. Plán vás drží na cestě a pomáhá vám dostat se k cíli. Cíl je zásadní. Proto to přeci děláte. Popište si své cíle a pravidelně kontrolujte, kde se nacházíte.
Vyberte si místo
Prozkoumejte si místo, kde chcete podnikat. Má smysl otevírat další kavárnu v ulici, kde už jsou dvě podobné? Poptejte se potenciálních zákazníků, jaký by byl zájem o vaše služby. Zjistěte si, jak by se k vám zákazníci dopravovali. Využijte potenciál vašeho místa a postavte na tom příběh.
Věřte v sebe a nepodceňujte zdravý rozum a intuici
Vše nejde hned. Podnikání vyžaduje trpělivost. Neočekávejte okamžitou návratnost. Nicméně věřte svému projektu, zkoumejte ho z různých stran, počítejte, přijímejte zpětnou vazbu a upravujte to, co je potřeba na základě toho, co zjistíte. Dejte svému podnikání smysl a ten také řekněte svým zákazníkům. Přijde-li první neúspěch, nevzdávejte to!
Nevažte se na jednoho dodavatele
Další důležitou věcí při zahájení malého podnikání je dodavatel. Nepoužívejte jen jedno místo, odkud chcete zásobovat, měli byste jich mít několik. Tím snížíte riziko, které může přijít. Dodavatel může totiž skončit, nebo přestane dodávat výrobky či služby atd. Jen díky tomu, že budete mít více dodavatelů, máte možnost nastavovat si lepší ceny, můžete rozšiřovat svou nabídku a máte jistotu pokrytí dodávek.
Nabízejte tam, kde je potřeba
Prodávat se bude to, o co je zájem nebo existuje potřeba. Sledujte aktuální trendy, vytvářejte potřeby, využívejte to, co nabízí moderní životní styl. Upravujte svou nabídku podle poptávky.
Zaměstnance vybírejte zvlášť pečlivě
Nemusíte být na vše sami. V začátku vám mohou pomoci přátelé i rodina. Jakmile se zajedete, zvažte, koho zaměstnáte a jaké vztahy si nastavíte. Ve chvíli, kdy se začne podnikání rozvíjet je potřeba přímo úměrně zvyšovat i personální obsazení firmy. Personální otázka je vždy velmi citlivá, věnujte jí dostatek pozornosti.
Investujte do marketingu
Investovat do reklamy neznamená vyhazovat peníze a čekat, co se stane. Marketing musí být řízený a měřitelný. Pokud si na tomto poli nejte jisti, obraťte se na odborníky. Vyplatí se to.