Crowdfunding může proměnit sny ve skutečnost

17.7.2020 | Umělci, cestovatelé, začínající podnikatelé nebo třeba lidé z neziskových organizací. Ti všichni mohou v hlavě nosit skvělý nápad, kterému pro to, aby spatřil světlo světa, chybí jen nepatrná věc – peníze. Někdy skvělým nápadům chybí velký kapitál, který sami s pomocí své rodiny a blízkých nezajistíte, ale když by se podařilo přiblížit reálnou vizi desítkám, stovkám nebo dokonce tisícům lidí, kteří by přispěli někdy tisíce, jindy pár drobných, pak by mohl být cíl na dosah. A právě tuto možnost nabízí systém crowdfundingu.

Zatímco v zahraničí se moderní crowdfunding v podobě jednotné zaštiťující platformy začal objevovat někdy se začátkem nového milénia, v České republice mu začínáme přicházet na chuť v posledních zhruba pěti letech. Každopádně samostatné crowdfundingové projekty tu byly dávno před tím. Američani si zafinancovali podstavec Francouzi darované Sochy Svobody, u nás byla pravděpodobně nejznámější sbírka na opravu vyhořelého Národního divadla. Dnes bychom ji označili za velmi úspěšnou crowdfundingovou kampaň. Za 47 dní se totiž vybralo přes milion zlatých.

Největší a nejznámější světovou platformou je Kickstarter, který podporuje kreativní projekty z oblasti filmu, her, hudby, umění nebo technologické inovace. Za dobu fungování tohoto webu přispělo na projekty Kickstarteru přes 18 milionů lidí napříč všemi kontinenty světa. Známé je také Indiegogo nebo slovenský Start Lab. V Česku fungují například Donio, HitHit, Startovač nebo specifický Fundlift. Ten propojuje investory a projekty, které mají ambice růst.

 

Na co všechno se mohou lidé skládat?

Někdy chcete pomoci dobré věci, jindy vás zaujme slibovaná odměna, v dalším případě očekáváte zisk. Cíl, se kterým konkrétnímu projektu pomáháte, rozděluje jednotlivé typy crowdfundingu. V případě charitativního nebo jiného neziskového projektu získají přispěvatelé dobrý pocit a žádnou další protihodnotu neočekávají. Například když přispějete na nákup invalidního vozíku nebo na dětský rehabilitační kočárek. 

Nejrozšířenějším typem je tzv. odměnový crowdfunding nejčastěji spojený s uměleckými projekty, například s vydáváním hudební desky nebo knížky. Přispěvatel získá propagační předmět, vstupenku na koncert daného hudebníka nebo knížku, na jejímž vydání se finančně podílel. Hodnota odměn bývá často odstupňovaná podle výše příspěvku. Třetí možností je tzv. podíl. Autor business nápadu může získat potřebný kapitál, když prodává malé podíly ve své firmě. Crowdfundingem se ale dají financovat například i politické kampaně.

 

Úspěšné kampaně

Jak se dočtete téměř v každém návodu na crowdfunding, zaručený recept na úspěšnou kampaň neexistuje. Můžete si ale nechat poradit a inspirovat se u lidí, kteří tento nástroj vyzkoušeli a byli úspěšní. Jedním z nejúspěšnějších projektů byla sbírka na plicní ventilátory CoroVent, ve které se vybralo 14,5 milionu korun během 19 hodin. Nemusíte být fanoušci RPG her, ale pravděpodobně už jste slyšeli o hře Kingdom Come. Vyvojáři z Warhorse Studios chtěli vybrat 300 tisíc liber, nakonec ale získali téměř čtyřnásobek. I díky tomu se české dílo řadí k nejúspěšnějším hrám na hráčské platformě Steam. Známý je také úspěch cestovatele Dana Přibáně, který prostřednictvím crowdfundingových kampaní získává prostředky na své kuriózní expedice po světě ve žlutých trabantech. Stejně jako v případě expedice Trabantem napříč Tichomořím i na výpravu z Indie do Prahy pod názvem Trabantem tam a zase zpátky vybral v roce 2018 čtyřikrát víc, než měl původně v plánu.

 

Ještě se máme co učit

Podle expertního odhadu Fóra dárců Češi v roce 2019 věnovali na dobročinné účely 8,45 mld. korun. Polovinu darovaly firmy, čtvrtinu individuální dárci, zbytek pak nadace a fondy. V době koronavirové krize se dobré srdce a snaha pomoci projevila u většiny z nás, a tak rok 2020 bude, co se týká darů a jiné formy podpory, nadprůměrný. Málokdo z nás však přispívá některé oblíbené organizaci pravidelně, byť třeba jen 100 Kč měsíčně. Dlouhodobá podpora tohoto typu není v Česku úplně doma a my Češi se ji teprve učíme. Inspirovat bychom se mohli v anglosaských zemích, kde je filantropie zažitá a lidé do svých životopisů uvádí, jaké organizace nebo aktivity dlouhodobě podporují.