6.2.2019
| Uchazeči o práci mají plně pod kontrolou svůj životopis. Tráví hodiny času nad tím, aby byl dokonalý. Zaměstnavatele sice oceňují dobře napsaný a bezchybný životopis, mají však také zájem o to, jaké schopnosti má kandidát pro práci. Co může nabídnout ze svého „já“.
Jak tedy vybrat dovednosti a schopnosti, které by měly být ve vašem životopis? Přinášíme vám několik tipů, jak rozhodnout o tom, jaké dovednosti je třeba přidat, a jak je přidat, abyste na potenciálního zaměstnavatele zapůsobili.
1. Poznamenejte si všechny své dovednosti
Prvním krokem při rozhodování o tom, které dovednosti přidat do svého životopisu, je seznámit se se všemi dovednostmi, které máte. Uveďte tento seznam na samostatném listu papíru ve dvou kategoriích: tvrdé dovednosti a měkké dovednosti.
Těžké dovednosti zahrnují ty dovednosti, které získáváte prostřednictvím vzdělávání, školení apod. Jsou rozhodující pro výkon vaší práce.
Měkké dovednosti mají více společného s osobnostními vlastnostmi a vlastnostmi. Zapište vše, o čem si myslíte, že jste dobrý.
Až to budete mít hotové, tak výsledkem bude pravděpodobně dlouhý seznam. Samozřejmě, že ne všechny dovednosti půjde do vašeho životopisu, ale schovejte si tento dokument. Bude se vám v budoucnu ještě několikrát hodit.
2. Pečlivě si přečtěte popis volné pozice
Dalším krokem by mělo být pečlivé přečtení popisu pozice, o kterou chcete žádat. Nyní vytvořte samostatný seznam dovedností potřebných pro tuto konkrétní pracovní pozici. Některé dovednosti uvedené v popisu práce najdete samy. Můžete dokonce rychle vygooglit další dovednosti, které souvisejí s pozicí, nebo si můžete vzít na pomoc ukázkové životopisy dostupné na internetu. Tímto způsobem získáte představu o tom, co zaměstnavatel hledá a co je žádoucí.
3. Poznejte dobře firmu/organizaci
Předtím, než se rozhodnete, jaké dovednosti je třeba přidat do svého životopisu, zaměřte se na pečlivé seznámení s danou firmou. Proč? Měli byste zjistit, jaké dovednosti firma oceňuje. Zkuste pochopit jejich firemní kulturu. Start-up obecně oceňuje dovednosti jako je flexibilita a přístup k řešení problémů. Zatímco velké organizace obecně hledají dovednosti jako je vedení, týmová práce, skvělé prezentační dovednosti atd.
4. Upravte své dovednosti
Dejte si seznamy před sebe a seznamte se s překrývajícími se dovednostmi. Tímto způsobem budete moci svůj životopis přizpůsobit tak, že zúžíte své dovednosti, aby zahrnoval pouze ty důležité. Tvrdé dovednosti jsou předpokladem pro výkon práce, ale měkké dovednosti jsou nutné pro práci, kde je kolektiv. Pokud tedy žádáte o pozici, která je vyšší než současné pracovní zařazení, přidejte do svého životopisu vyšší váhu na měkké dovednosti. Zaměstnavateli to pomůže, aby vás viděl jako vhodného kandidáta.
V průměru stráví náboráři zhruba šest sekund při pohledu na životopis, aby rozhodli, zda uchazeč stojí za pozvání na pracovní pohovor. Tolik času tedy máte na to, abyste zapůsobili. Pokud vás na pohovor nepozvou, neznamená to, že nejste pro danou práci způsobilý. Znamená to, že se vám v životopisu nepodařilo řádně prokázat své dovednosti. Vědět, jak prodat své dovednosti potenciálním zaměstnavatelům, může znamenat velký rozdíl v počtu pracovních pohovorů. Důležité je pochopit, co zaměstnavatel hledá a podle toho odpovídajícím způsobem změnit váš životopis.